tisdag 13 maj 2014

Tjärven

Lånade bilden härifrån
Bloggen Zombieöverlevnad bjöd på ett boktips häromveckan: boken Tjärven av John Ajvide Lindqvist (han skriver läskiga böcker och är en av mina favoriter). Tjärven kom för tre år sedan men jag har sparat med att läsa den eftersom den bara gavs ut som e-bok och e-ljudbok och då blev jag inte så sugen på att läsa. Sen glömde jag bort den. Men nu är jag ju omvänd/frälst när det gäller åtminstone e-böcker så jag lånade snabbt hem den från Helgebiblioteken och började läsa. Jag menar kombinationen zombier + Ajvide Lindqvist = det kan inte bli dåligt! Och det blev det inte heller :)

Det är midsommarafton och sju personer från samma gymnasieklass möter upp för att fira att det var 25 år sedan de tog studenten. De åker båt ut till ön Tjärven för att grilla, snacka gamla minnen, lyssna på musik och dricka en väldigt massa alkohol. På Tjärven finns inte mycket mer än klippor och en fyr (kolla in bilden här nedanför, så ser fyren ut). Men det skulle bli trevligt ändå, trodde de.
Foto: Johan Walter. Bild från Wikipedia.

Gruppen har otur och blir av med plånböcker, mobiler och till och med båten. Och eländet slutar inte där. Midsommarafton, årets ljusaste dag, är den dagen på året då de som evigt fryser söker sig upp till ytan för att värma sina frusna kroppar i solen. Och för att äta... De drunknade är många och allt verkar hopplöst. Vem överlever? Överlever ens någon?

Kolla på Zombieöverlevnad förresten för att se Ajvides egen reklamfilm för boken. Han berättar hur och varför han skrev boken och vad den handlar om. Men läs eller lyssna på boken först så att du inte vet för mycket. Gillar du en spännande historia kommer inte Tjärven göra dig besviken!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar