torsdag 26 februari 2015

Som om jag vore fantastisk

Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin
Äntligen kom uppföljaren i Nordins ruskigt bra serie! De första två delarna heter En sekund i taget och Spring så fort du kan (klicka på titlarna för att läsa vad jag skrev om dem). Böckerna är fristående men jag tycker nog att de gör sig bäst när man läser dem i kronologisk ordning.

I denna tredje bok ligger fokus hos Ella. Jag gillar inte Ella. Hon är självisk och hon vet om det. Hon är en person som utnyttjar andra för egen vinning. Hon är högmodig och går igång på att andra gillar henne. Det bottnar i dåligt självförtroende och är såklart högst mänskligt trots allt.

Efter febern som dödade så många, har Ella, Hedvig, Ante, Nora och Malte funnit sig till rätta på gården. Ella lyckas ratta in en radiosändning från Umeå och äntligen bekräftas det att det finns fler överlevande. Hon bestämmer sig för att lämna gruppen för att söka efter dessa och Nora följer med henne. Kommer de att hitta några andra?

Ella växte aningen i mina ögon i denna boken, hon tar många korkade beslut men börjar samtidigt hitta sig själv och vara ärlig mot sig själv. Boken var bra och snabbläst. Hela serien som sådan är superbra. Den utforskar hur långt man som människa är beredd att gå när det värsta redan har hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar