torsdag 28 maj 2015

Kirre - en bok om att möta, vårda och fostra trasiga barn

När Kirre föds är hans mamma Lise 16 år och full. Den första tiden i Kirres liv bor Kirre och Lise på Solskenet, ett hem för unga mammor som behöver hjälp. Det är en bra tid för dem båda. Sedan flyttar de till en egen liten lägenhet och ska klara sig själva. Grannen Anki bjuder över dem till sig och bjuder på konjak. Den kvällen ramlar Lise med Kirre i famnen och den lille bebisen bryter ett ben. Efter det går allt fel. Lockad av alkoholen börjar Lise jobba som prostituerad i Ankis lägenhet. Kirre får klara sig själv bäst det går. Oftast gömmer han sig under köksbordet, smutsig, hungrig och livrädd. Stryk får han ofta av både Lise och hennes kunder och pojkvän. Efter en fruktansvärd vecka runt jul flyr Kirre till sitt dagis, och hamnar efter det i fosterfamilj. Det tycks vara räddningen, men Kirre är ett förstört barn. Hur ska det gå i den nya familjen? Och i skolan med den stränga lärarinnan?

Det var Jessica i VO14 som uppmanade mig att läsa Kirre. Jag var mycket tveksam eftersom jag brukar försöka undvika den här sortens böcker, eländesböcker kallar jag det. Jag avskyr att läsa om barn som far illa! Men jag läste boken och mitt i allt elände fanns det ju hopp för Kirre. Boken är engagerande och man vill hela tiden veta mer och läsa vidare. Jessica insisterar på att jag ska läsa fortsättningen, Andra boken om Kirre, också så det kommer jag göra! Jag vill ju faktiskt veta hur det går för Kirre och alla andra. Alla ni som gillar Pojken som kallades det, Trasig, Snälla pappa, nej och liknande böcker kommer garanterat att tycka om den här också. Boken finns tyvärr inte på Staffangymnasiet, men på CFL och såklart på Helgebiblioteken.
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar