måndag 21 september 2015

Tredje principen

Det finns tusen bra saker med att arbeta som bibliotekarie, men en av dem är att det kan trilla in erbjudanden i inboxen om att läsa böcker innan de kommer ut i handeln. Så himla lyxigt (det får gärna hända oftare!) Därför hade jag i somras förmånen att tjuvläsa Anna Jacobsson Lunds bok Tredje Principen som e-bok. Det är en dystopi, alltså den handlar om ett framtida totalitärt samhälle. Så här beskrivs boken på förlagets hemsida:

Ava är rebell. Hon kan styra andra människors tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig.
Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. Nu försöker han bara överleva. Hålla sig undan och kontrollera vansinnet som känns som om det ska dränka honom
En natt blir Levis syster gripen. För att rädda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, ta kontakt med folk han inte vill ha med att göra. Ava får order att hjälpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon säger att han måste lita på rebellerna. Men kan de verkligen det?

Till en början var jag rätt förvirrad faktiskt, men sen när bitarna föll på plats så blev det ju glasklart. Vilket driv, vilken resa! Jag är så positivt överraskad. Väldigt smart bok och väldigt spot on! Jag längtar efter uppföljaren! Jag har såklart köpt den hit till bibblan. Ett stort plus är att det finns arbetsmaterial till boken, lärare kolla här. Vilket intressant arbete det vore, eller hur?

Tack Anna för en fin läsupplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar