fredag 4 december 2015

Boktipset v. 50 - Jag och Earl och tjejen som dör

Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews
Jag tänkte nog att den här boken skulle vara lite som Förr eller senare exploderar jag av John Green. Upplägget är detsamma: en ung kille, en knäpp kompis och en ung tjej som tragiskt nog drabbas av cancer. Det refereras till och med till Greens bok men ungefär där slutar likheterna. Jag och Earl… är rolig och ledsam om vartannat, och är totalt skruvad och konstig men jag gillade den! Boken har blivit film så den kommer jag definitivt kolla på.

Huvudpersonen Greg är killen som mest försöker ta sig igenom skolan utan att märkas för mycket. Han har en enda vän, Earl, och de gör filmer tillsammans. När barndomskamraten Rachel får leukemi bestämmer Gregs mamma att Greg ska ta upp vänskapen med Rachel för att stötta henne i sjukdomen. När Rachel slutar med cellgiftsbehandlingen bestämmer Greg och Earl att de ska göra en film om och till Rachel. Det blir den absolut sämsta film de någonsin gjort.
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar