tisdag 19 januari 2016

Gasten

Jag började ju läsa Pax-serien innan jul. Läs mer här. Nu har jag läst del fyra (som e-bok) och del fem (fysisk bok) också. Vi har bara första boken i serien på bibblan så jag har lånat på Helgebiblioteken.

Jag förstår verkligen att Pax-serien har blivit en succé! Maken till spännande och snabblästa böcker får man leta efter. Sätt Nidstången (bok ett) i händerna på en läsovillig person och jag garanterar att denne inte bara kommer att läsa ut boken utan också vilja låna övriga delar i serien!

Böckerna handlar om bröderna Viggo och Alrik. De bor i fosterfamilj och försöker kämpa på i skolan trots taskiga lärare och kamrater. I bok fem, Gasten, har det blivit dags att fira lucia på skolan och pojkarna tvingas vara stjärngossar. Katastrof! Och ännu värre: några klasskamrater leker "Svarta madam" på kyrkans toalett och släpper onda gastar lös i Mariefred. Snart börjar folk råka illa ut och barn försvinner spårlöst.

Väldigt spännande böcker, och läskiga även för vuxna. Snygga bilder lättar upp i texten som ändå är ganska lätt. Bra skrivet om klasskillnader, ungdomar på glid och relationer i familj och mellan vänner. Nu väntar jag otåligt på del sex!
/Annika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar